Επί τρεις ημέρες και νύχτες περιπλανιόταν στα Κατουνάκια και τα Καρούλια και αργότερα σημείωνε στο ημερολόγιό του:
«…η μορφή και ο ρυθμός της ζωής, εδώ ορίζονται από τις υπερβατικές έννοιες του μυστικισμού, της νοερής προσευχής και της πέραν από αυτόν τον κόσμο ζωής. Η γοητεία ενός υπερβατικού ιδεώδους, ενός υπέρτατου σκοπού είναι πανταχού παρούσα. Ο πόλεμος με τα πάθη της σάρκας ή τις ανθρώπινες αδυναμίες, το πνεύμα αυτοθυσίας, φτάνει μέχρι την περιφρόνηση του θανάτου, αφού τα πάντα κινούνται μέσα στην προοπτική και το όραμα μιας μελλοντικής ζωής, σ΄έναν άλλο καινούργιο κόσμο ειρηνικό και δίκαιο. Η ακτημοσύνη, η υπακοή, η υπομονή και η ελπίδα, μαζί με την προσευχή κι όλες τις άλλες μοναχικές αρετές είναι τα ακαταμάχητα όπλα αυτών των ανθρώπων που άδραξαν την ευκαιρία και δραπέτευσαν μακριά από τους συμβιβασμούς και την καταπίεση της υλιστικής καθημερινότητάς μας, για να συνταχθούν σε μια ιδεαλιστική, αδελφική και ισότιμη κοινωνία ελεύθερων ατόμων με το βλέμμα προσηλωμένο ψηλά, απ΄όπου καμιά δύναμη δεν μπορεί να τους εκτρέψει απ΄τη σταθερή πορεία τους για την κατάκτηση της μακάριας αιωνιότητας…».

Η Μονή Φιλοθέου, όπου διανυκτέρευσε μετά την περιπλάνηση στην έρημο, είναι αφιερωμένη στη γιορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και όπως πληροφορήθηκε ιδρύθηκε στο τελευταίο τέταρτο του δέκατου αιώνα.
Είναι η Μονή όπου μόνασε και ο όσιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Εκεί, ο Οδυσσέας, γνώρισε και βίωσε τη διαφορετικότητα του αγιορείτικου εικοσιτετραώρου, το οποίο υπολογίζεται σύμφωνα με το βυζαντινό ρολόι, που μετακινείται ανάλογα με την κάθε εποχή, έτσι ώστε με τη δύση του ηλίου να έχουν ώρα μηδέν. Έμεινε, όμως, ιδιαίτερα ευχαριστημένος γιατί συνάντησε τον άνθρωπο στον οποίο ξεφορτώθηκε το μεγαλύτερο από το βαρύ φορτίο των ερωτημάτων που κουβαλούσε.
–   Γέροντα, υπάρχει τελικά Θεός; Κι αν υπάρχει γιατί δεν μπορούμε να εντοπίσουμε;
– Αυτό το ερώτημα, παιδί μου δεν απαντιέται μονολεκτικά. Μ΄ένα ναι ή ένα όχι, κι ούτε εσύ μπορείς να βασιστείς στη δική μου απάντηση, ούτε και σε κανενός άλλου, αφού η αλήθεια είναι πως δεν απαντιέται ούτε με όλη τη σοφία και τη γνώση του κόσμου. Μόνος σου θα βιώσεις και το ερώτημα και το απάντημα.

Πρέπει, όμως, πρώτα, να συνειδητοποιήσεις ότι την ύπαρξη του Θεού δεν μπορείς να την επιβεβαιώσεις ή να την αρνηθείς με εμπειρικό τρόπο, με επιστημονικές έρευνες, με μαθηματικά και πειράματα. Δεν μπορείς να απαντήσεις σ΄αυτό το ερώτημα με τη δύναμη της λογικής. Τη μόνη βεβαιότητα που μπορείς να εισπράξεις ως απάντηση με τη βοήθεια του ορθού λόγου είναι η αδυναμία του να απαντήσει. Στα ζητήματα που υπερβαίνουν την ανθρώπινη νόηση είναι μάταιο να επιχειρείται η κατανόησή τους με τον ορθό λόγο και πρέπει ο άνθρωπος να αναχθεί στο επίπεδο της πίστης που είναι ανώτερο της λογικής. Μάλιστα η πίστη αυξάνει μέσω αυτής, αφού ο πιστός δρώντας στη ζωή του με στήριγμα την πίστη, την ισχυροποιεί και την αυξάνει όλο και περισσότερο. Η παρουσία του Θεού στον κόσμο δεν είναι ορατή με τα μάτια της γνώσης, αλλά με τα διεισδυτικά μάτια της πίστης.

Ηλίας Κ. Μάρκου

Προηγούμενο άρθροΕκλογές 2015 – Πάντα επίκαιρος ο Σουρής
Επόμενο άρθροΆρθρο του Ηλία Κ. Μάρκου Υποστρατήγου ε.α. ΕΛ.ΑΣ.- Ποιος είναι ο ορισμός του άθεου για σένα φιλαράκι;